Co zrobić, gdy współpracownik kradnie kredyt za Twoją pracę

17.02.2021
Tweetnij to
Siedzisz na spotkaniu, a współpracownik docenia Twój pomysł. A może zostajesz do późna, aby ukończyć projekt, ale Twoje nazwisko nie pojawia się w końcowej prezentacji. Twój szef jest w centrum uwagi i przyjmuje wszystkie pochwały.

Nawet jeśli pracujesz w firmie, która zachęca do współpracy, niektórzy ludzie nadal posuwają się za daleko i niewłaściwie monopolizują pracę jako swoją własną, nigdy nie wierząc innym.

To irytujące, gdy ktoś rażąco zrywa twoje pomysły. Czuje się źle. Niesprawiedliwy. Chcesz sprawiedliwości i możesz nawet poczuć się trochę prześladowanym.

Jak powinieneś sobie radzić w takich sytuacjach? Możesz być rozdarty między chęcią zemsty a całkowitym odpuszczeniem jej. Czy powinieneś jak najszybciej przystąpić do odzyskania projektu? Albo wycofać się i mieć nadzieję, że to jednorazowa rzecz?

Niezależnie od tego, czy jest to przeoczenie celowe, czy uczciwe, koledzy mogą liczyć na zasługi, jeśli nie są należne. Oto siedem wskazówek, jak reagować jak profesjonalista.

5 nieoczekiwanych miejsc, w których można znaleźć kolejny świetny pomysł na biznes
  • Dostrój się do swojej reakcji, a następnie wydobyć te emocje w pozytywny sposób.Dbasz o swoją pracę, więc kiedy ktoś kradnie Twój pomysł, naturalne jest, że jesteś zdenerwowany. Nie ma dobrego ani złego sposobu na odczuwanie. W rzeczywistości twoje emocje mogą przechodzić od obrzydzenia do porażki.

    Pierwszym krokiem jest zauważenie tego, co się pojawia. Rozwijanie samoświadomości, aby radzić sobie z pojawiającymi się emocjami i konstruktywnie na nie reagować, jest kluczowe. Może to oznaczać poświęcenie czasu na uspokojenie się, być może poprzez skierowanie złości na przerywający pot trening. Dla innych może to oznaczać przetworzenie krzywdy lub rozczarowania poprzez rozmowę z mentorem lub prowadzenie dziennika.

    1. Ustal swoje granice (im szybciej, tym lepiej).Nie dusić – tylko o tym wspomnij miesiąc później. W tym czasie może się wydarzyć tak wiele, że Twój współpracownik może nawet nie pamiętać zdarzenia.

      W tej chwili całkowicie w porządku jest stanąć w obronie siebie. Podjęcie działania w danej chwili tworzy silną granicę, która zaprocentuje w przyszłości. Jeśli ktoś na spotkaniu doceni twoje pomysły, możesz powiedzieć: „To jest dokładnie ta strategia, którą zaproponowałem wczoraj do wypróbowania. Powróćmy do planów.

      Jeśli konfrontujesz się bezpośrednio z tą osobą, zacznij od zadawania pytań zamiast oskarżeń. To przenosi ciężar dowodu na stronę, która popełniła wykroczenie, która następnie będzie musiała wyjaśnić, dlaczego przypisała sobie uznanie za projekt lub pomysł.

      Możesz powiedzieć coś w stylu: „Zauważyłem, że kiedy mówiłeś o projekcie na spotkaniu na początku tego tygodnia, powiedziałeś„ ja zamiast„ my . Czy możesz mi powiedzieć, dlaczego tak to ujęłaś? Będziesz jasno dawać do zrozumienia, że ​​zauważyłeś i że to nie było w porządku.

      Oczywiście, bez względu na to, jak podchodzisz do rozmowy, osoba może również zaprzeczyć, że to się stało, zasugerować, że może to zrobić ponownie, lub sugerować, że zrobiła to, aby cię osłabić. Jeśli rozmowa zmierza w tym kierunku, musisz zaangażować swoich przełożonych. Pamiętaj tylko, że będziesz potrzebować dowodów, że praca lub pomysł były rzeczywiście Twoje.

      1. Nie unikaj autopromocji.W dzisiejszym miejscu pracy duży nacisk kładzie się na zespoły. W rezultacie wielu profesjonalistów nigdy nie nauczy się zdrowego promowania siebie.

        Oto proste miejsce na rozpoczęcie: kiedy omawiasz projekt, użyj zaimków osobowych. Możesz powiedzieć: „Dzięki, cieszę się, że polubiłeś moją pracę. Zostałem wczoraj do późna, żeby skończyć i myślę, że to się opłaciło.

        1. Przygotuj swoje pomysły na przyszłość.Porozmawiaj ze swoim szefem przed rozpoczęciem pracy nad projektem. Utwórz plan uzyskania poparcia dla inicjatywy w całej firmie. Ustal oczekiwania, zadając pytania takie jak:

          • Jak zbudujemy wsparcie dla naszego pomysłu?
          • Kim są właściciele projektu? Kto nadzoruje odpowiedzialność – i za jakie zadania?Kiedy przedstawimy te pomysły kierownictwu wyższego szczebla?Kto odpowie na pytania i będzie odpowiedzialny za dalsze działania?Nie zamykaj drzwi, aby wrócić do tych umów. Struktura składek, którą planujesz, może czasami ulec zmianie. Dobrze jest wysłać e-mailem wykres szczegółowo przedstawiający, kto będzie odpowiedzialny za co.

            6. Zostań twórcą pomysłów

            Rozważ podzielenie się swoimi najlepszymi pomysłami, wyjaśniając je grupom zamiast jednemu koledze. Dokumentuj je w notatkach i e-mailach. Zaproś nawet innych, aby dodawali i rozwijali pomysły. Wtedy będziesz miał okazję podziękować swoim współpracownikom za ich wkład.

            W ten sposób zwrócisz uwagę jako innowator i staniesz się znany w biurze jako łaskawy i inkluzywny. Zdobędziesz reputację, jeśli chodzi o kreatywność, oryginalność i pomysłowość. Co mogło być lepiej?

            7. Bądź hojny w dzieleniu się uznaniem.

            Podobnie jak w przypadku wzorowych zachowań przywódczych dyrektorów generalnych, Twoi współpracownicy są bardziej skłonni do wyrażania ukłonu w stronę Twoich wspaniałych pomysłów, jeśli hojnie dzielisz się uznaniem.

            Jeśli zarządzasz zespołem, wciel się w trenera. Zachęcaj swój zespół, aby zastanowił się nad szansami na uznanie ich pracy. Jednym z pomysłów jest dodanie slajdu na końcu prezentacji, co daje uznanie zespołowi (po prostu upewnij się, że dostaniesz się do tego slajdu, jeśli masz mało czasu!).

            Kiedy pracujesz w szybko zmieniającym się, konkurencyjnym środowisku pracy, pomysły nieustannie krążą. Czy ci się to podoba, czy nie, kradzież kredytu jest częstym zjawiskiem. Ale są sposoby, by odpowiedzieć z opanowaniem. W trakcie tego procesu rozwiniesz ważne umiejętności, takie jak komunikacja, negocjacje i autopromocja, które uczynią cię lepszym liderem i przygotują cię do sukcesu, jeśli to wyzwanie pojawi się ponownie.

  • We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy